söndag 5 maj 2013

Tornfalkarna flyttar in forts........



Det vart en liten runda i kväll också. Hittade en ny Tornfalksholk som jag tänkte kolla om den innehöll några tornfalkar. Jag hade nog varit där ca tio minuter innan jag såg en av dom sittandes i toppen av en gran. Det går inte ta miste på vad det var för sorts fågel som satt där. Fjäderdräkten sken starkt i solljuset. Lika plötsligt som jag hittade den , lika plötsligt försvann den bakom granen och in i skogen. Efter några minuter blir de ett himla skrikande. När ja tittar mot ladan så sitter tornfalksparet där och arbetar på att göra mer Tornfalkar. Det är nu man förbannar sig själv för att man inte tar de lugnt. Jag bränner av en serie bilder och försöker samtidigt ställa in kameran, som ni förstår funkar inte de så himla bra... Hela akten tog nog ca 5 sekunder.. Men jag fick en serie bilder på tornalkar som parar sig. Hur vanligt det är att man får se dom para sig vet jag inte. Alltid lär man sig något nytt när man är ute. Frågan är vilket som är bäst. Att få en bild som inte är knivskarp eller att inte få en bild alls. Plötsligt händer det och det är då det är så svårt att vara tillräckligt snabb.

Ha de bra vart än ni är.......


5 kommentarer:

  1. Fin upplevelse och första bilden är härlig som badar i det varma ljuset.Kanon att ha ett sådant fint fotoställe att gå till.
    //Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Kicki och kul att du gillar bilderna.
      Jag gillade också den första bildens varma ljus. Bilderna på parningen är ju som dom är :).. Men nästa gång om jag nu får se det igen så ska jag hålla mig lugn..hehe

      Radera
  2. En bild i kameran är bättre än bara en bild i huvvet, jag har massor av bilder sparade som kanske egentligen skulle slängts. Men en halvdålig bild från en rolig fototur kan va lika roligt att ha kvar. Jag brukar uppskatta mina skogsbilder ännu mer när skogen huggts ner och inte finns kvar, då är det roligt att titta på de bilderna för å minnas känslan av att gå där på riktigt. Det där med att inte vara beredd känner nog alla igen, shit va möe en missat när man gått där å strosat och filosoferat för sej själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo man har ju bilder som inte är av det skarpaste laget som man spararpå men frågan är vilket som är en bra bild :) När man kollar runt bland våra fotografer runt om i världen så verkar de finnas delade meningar om det....

      Jo många skogar är bara plötsligt borta.. jag väntar på en dimmig dag så ska jag fota ett älgtorn som innan stod i skogen men nu står alldeles ensamt på ett kalhygge.

      Radera
  3. Amazing blog and very interesting stuff you got here! I definitely learned a lot from reading through some of your earlier posts as well and decided to drop a comment on this one!

    SvaraRadera